Współcześnie tradycyjne sposoby marketingowe przechodzą powoli do lamusa, gdyż zaczynają być coraz mniej skuteczne. Wynika to z tego, że odbiorcy zwykle nie mają czasu na pochylenie się tym formom reklamy i wybierają te oferty, które są zgodne z ich potrzebami i upodobaniami. Jakie są sposoby dotarcia do szerszej grupy klientów? Jednym z nich jest marketing wirusowy. Czym właściwie on jest?
Marketing wirusowy – wyjaśnienie pojęcia
Maciej Dutko określa marketing wirusowy jako strategię, która dąży do zaprezentowania konsumentom komunikatu komercyjnego i zachęcenie ich do włączenia się w jego przenoszenie i rozprzestrzenianie. Prościej ujmując to komunikat, który będzie posiadał tak intersującą lub intrygującą treść, którą odbiorca będzie chciał się dzielić z innymi, przenosząc komunikat dalej w obrębie własnego środowiska. Marketing wirusowy opierać się ma na pozytywnych doświadczeniach, które dotyczą konkretnej marki czy produktu. Jest to godne uwagi, ponieważ najczęściej klienci dzielą się swymi negatywnymi opiniami o danej firmie czy jej wytworach. Marketing ten powinien mieć określony cel, być nienachalny i trwały oraz odwoływać się do emocji.
Zalety wynikające z marketingu wirusowego
Ten rodzaj marketingu tworzy możliwość dotarcia do ogromnej liczby odbiorców, co powoduje, że to właśnie oni przekazują komunikat we własnym otoczeniu, dzięki czemu dotrze to do dużej liczby potencjalnych klientów. Ponadto wywołuje on pozytywne emocje, które powiązane są z daną firmą oraz posiada niewielkie koszty dystrybucji, gdyż głównie nią zajmują się odbiorcy komunikatu.
Marketing wirusowy i jego formy
Wyróżnia się kilka form prowadzenia marketingu wirusowego, z czego praktycznie większość ma do czynienia z marketingiem internetowym. Do najbardziej znanych form zalicza się publiczne demonstrowanie przez konsumentów przyjaznego stosunku do marki, zachęty do polecania (np. rekomendacje na stronie „poleć nas”), konkursy rekomendacyjne, publikacja treści samosiewnych, ukazywanie treści kontrowersyjnych i szokujących oraz slogany, które są wspominane przez odbiorców i łączone z konkretną marką.