Schematy komunikacji marek przybierają różne formy, jedną z nich jest Real Time Marketing – znacznie bardziej spontaniczne rozwiązanie. Punktem wyjścia do nawiązania relacji z odbiorcą jest konkretne wydarzenie, na temat którego rozpoczynają się żywe dyskusje. Wzrasta wskaźnik udostępnień, polubieni i komentarzy, reakcje mogą być różne, jednak najważniejszy cel, czyli zainteresowanie, zostaje osiągnięty. Czas na podsumowanie kilku najbardziej kreatywnych działań RTM, które zasłużyły na uznanie i przyniosły oczekiwane rezultaty.
Niekwestionowani mistrzowie RTM
Przegląd najlepszych działań w zakresie RTM otwiera marka Bosch Home, która w odpowiedzi na post Fundacji Kozi Azyl przekazała niezbędny sprzęt. Na reakcję Internautów nie trzeba było długo czekać, ponieważ szybko docenili wspaniałomyślność firmy. Ponadto zaoferowali pomoc swoich pracowników w zakresie wolontariatu. Reklama pozwoliła na publiczne okazanie uznania marce Bosch, a zwierzęta otrzymały niezbędną pomoc. Na uwagę zasłużył także ciekawy post udostępniony na Twitterze przez firmę Flightradae24, która zajmuje się lokalizacją samolotów w powietrzu. Za główny cel obrano odczarowanie rzekomo pechowego piątku 13-tego w październiku. Z tej okazji poinformowano na portalu społecznościowym, że 13-letni samolot o numerze 666 wylądował szczęśliwie na Helu o godzinie 13-tej tego dnia. Reakcja użytkowników Twittera była błyskawiczna, zawdzięcza się to metodzie RTM – skutecznej pod warunkiem doskonałego zaplanowania.
IKEA – niekwestionowany lider RTM
Umiejętności w zakresie tworzenia Real Time Marketingu wykorzystuje najczęściej doskonalne znana IKEA, która do tego celu wykorzystała pojawienie się na rynku torebki z domu mody Balanciaga. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że produkt pod względem wizualnym był bardzo podobny do torby Frakta dostępnej w sieci sklepów. Znaczącą różnicą była oczywiście cena. Jednak na tym IKEA nie zamierzała poprzestać, reakcje odbiorców były tak pozytywne, że Real Time Marketing stał się niemal znakiem rozpoznawczym marki. Wielu z pewnością pamięta nawiązania do hitu telewizyjnego pod tytułem „Gra o Tron”. Wszystko to za sprawą komentarza jednego z kostiumografów, który z rozbrajającą szczerością przyznał, z czego powstają futra dla aktorów występujących na planie. IKEA postanowiła zatem podzielić się patentem na wykonanie okrycia wierzchniego z dywanów dostępnych w asortymencie sklepu. Marka po raz kolejny pokazała ogromny dystans i zyskała jeszcze więcej pozytywnych odczuć ze strony odbiorców. Podobnie było z innymi wydarzeniami, które chętnie komentowano w zabawny sposób, tym samym podkreślając ogromne poczucie humoru i pokazanie, jak ważna jest reakcja Internautów. Na sam koniec kwintesencja wykorzystania możliwości profesjonalnego RTM. Impulsem do reakcji wielu marek było przejęzyczenie Ministra Waszczykowskiego, w ten sposób powstała nazwa nieistniejącego państwa – San Escobar. Wśród reakcji na szczególną uwagę zasługują Butik, Sklep Koszulkowo oraz MyTaxi.