Zarządzanie nieruchomościami w Warszawie to złożona i skomplikowana usługa. Jest jednak niezbędna dla utrzymania obiektu w dobrym stanie, przez cały okres jego użytkowania. Kluczem do sukcesu na tym polu jest wybór odpowiedniej osoby, która będzie realizowała usługę zarządzania nieruchomością. Jest to jednak o tyle trudne zadanie, że w stolicy możemy trafić zarówno na prawdziwego profesjonalistę, z którym współpraca będzie przyjemnością, jak i zarządcę, którego usługi pozostawiają sporo do życzenia.
Zarządca nieruchomości w Warszawie i jego rola
Profesja zarządcy nieruchomości jest uregulowana przepisami prawnymi. Określa ją art. 184a ustawy o gospodarce nieruchomościami, który mówi, że zarządca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, której zakres obejmuje zarządzanie budynkiem. W ramach swojej pracy świadczonej na rzecz wspólnoty mieszkaniowej lub prywatnego właściciela obiektu odpłatnie sprawuje kompleksową pieczę nad powierzonym mu budynkiem.
Zadaniem zarządcy jest stała dbałość o dobry stan techniczny i bezpieczeństwo użytkowania nieruchomości. Jest odpowiedzialny m. in. za czystość, właściwą eksploatację budynku oraz porządek panujący w jego częściach wspólnych. Zarządca nieruchomości w Warszawie organizuje także okresowe przeglądy techniczne i kontrole, zleca wykonywanie napraw i prac konserwacyjnych oraz planuje remonty.
W jego gestii leży także prowadzenie dokumentacji obiektu, obsługiwanie najemców, a także reprezentowanie interesów właściciela na zewnątrz – przed organami administracji państwowej. Jest swoistym managerem nieruchomości, który dba o właściwe gospodarowanie środkami finansowymi, pozwalając uniknąć wysokich kosztów oraz starając się systematycznie podnosić zyski płynące z funkcjonowania obiektu.
Kto może zostać zarządcą nieruchomości w Warszawie?
Jak widać, profesja zarządcy nieruchomości jest bardzo wymagająca pod wieloma względami. Tym bardziej może dziwić fakt, że w dzisiejszych czasach dostęp do niej jest otwarty praktycznie dla każdego. W 2014 r. weszła bowiem w życie tzw. ustawa deregulacyjna, która zdjęła z zarządców obowiązek posiadania licencji zawodowej. Dziś swoich sił w tej wymagającej profesji może więc spróbować praktycznie każdy – wystarczy, że posiada pełną zdolność do wykonywania czynności prawnych, prowadzi działalność gospodarczą oraz posiada ubezpieczenie OC.
Tak łatwy dostęp do profesji zarządcy nieruchomości niesie za sobą poważne konsekwencje dla wspólnot mieszkaniowych i właścicieli obiektów, którzy chcą oddać je pod opiekę profesjonaliście. Poszukując go mogą bowiem trafić zarówno na wykwalifikowanego zarządcę, z którym współpraca będzie przebiegała pomyślnie, jak i na osobę, która dopiero zdobywa doświadczenie zawodowe.
Aby uniknąć ryzyka powierzenia nieruchomości w nieodpowiednie ręce, warto zdecydować się na współpracę z profesjonalnymi firmami specjalizującymi się w zarządzaniu nieruchomościami. Takie podmioty zatrudniają bowiem w swoich szeregach wyłącznie profesjonalnych, licencjonowanych zarządców, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w pracy w tym wymagającym zawodzie.
Artykuł powstał we współpracy z Integrum Management – licencjonowany zarządca nieruchomości warszawa.