Oleje samochodowe – jak je rozróżniamy?

Transport i logistyka

08-07-2021

Zastosowanie w swoim samochodzie prawidłowego oleju silnikowego jest czymś koniecznym, gdyż w przeciwnym wypadku może się okazać, że pojazd nie będzie działał prawidłowo. Zadaniem oleju w silnikach jest przede wszystkim zapewnienie odpowiedniej smarowności po to, by wszystkie elementy napędzane siłą mechaniczną w kontakcie ze sobą przedwcześnie się nie ścierały.  

Aktualne standardy samochodów wymagają jednak od producentów olejów większych możliwości. Mianowicie, dzisiejsze oleje mają zapewniać odpowiednią temperaturę pracy silnika, chłodzić go, zabezpieczać przed korozją oraz powstawaniem nagaru.  

Regularna eksploatacja oleju jest czymś bardzo ważnym i nie należy jej lekceważyć, gdyż może kosztować to nas bardzo wiele. Podczas wymiany należy jednak pamiętać, aby dobrać odpowiedni olej. W tym celu poniżej została stworzona rozpiska, dzięki której nie powinniśmy mieć już z tym problemu. 

Klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers) 

Ta klasa polega na określeniu typu oleju poprzez stopień jego lepkości. Głównym oznaczeniem tej klasy jest litera “W”, pomiędzy którą występują dwie liczby. Obie z nich oznaczają, w jakich temperaturach olej jest w stanie sobie poradzić. Różnica jest taka, że pierwsza liczba oznacza radzenie sobie w niskich temperaturach zimą, a druga – latem.  

Norma posiada swoją skalę od 0 do 60. Zero przed literą “W” oznacza, że możliwy jest zapłon silnika przy temperaturze –35 stopni Celsjusza. Oznaczenia są tworzone co pięć oczek oznaczających kolejne 5 stopni Celsjusza w górę. Przykładowo, oznaczenie 10W będzie sygnalizowało nam, że silnik poradzi sobie na mrozie sięgającym -25 stopni Celsjusza. 

Oleje samochodowe – jak je rozróżniamy?

Klasyfikacja ACEA i API 

Z tym oznakowaniem spotkamy się w momencie, w którym konieczne będzie określenie rodzaju silnika oraz jakości. Charakterystyka obu klasyfikacji jest bardzo podobna. Mianowicie, API wprost określa, czy dany olej jest do silnika benzynowego (litera S), czy do silnika diesla (litera C). Drugim członem jest litera, która w zależności od umiejscowienia w alfabecie określa jakość oleju. Logiczne, że im dalsza litera tym lepiej. 

Klasyfikacja ACEA jest nieco bardziej rozbudowaną wersją poprzedniej, gdyż istnieje aż pięć oznaczeń typów silników, a jakość określa nie kolejna litera, a cyfra. W tym wypadku litera A oznacza silniki benzynowe, litera B diesla, litera C benzynowe wysokoprężne, a pozostałe dwie litery są już zarezerwowane dla cięższego sprzętu. 

Technika wykonania 

Oleje rozróżniamy jeszcze na podstawie ich wykonania, a dokładniej na podstawie ilości dodatków chemicznych zawieranych w nich podczas procesu destylacji ropy. Sprawdzony dostawca olejów jest zdania, że najczęściej do samochodów osobowych stosuje się oleje półsyntetyczne. Zawierają one optymalną ilość związków chemicznych, pozwalających na utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy silnika, zapobiegających powstawaniu nagaru oraz pojawianiu się korozji. Przy tym wszystkim, ich cena jest stosunkowo optymalna. 

Pozostałymi typami są oleje mineralne i syntetyczne. Można powiedzieć, że są to skrajności, a olej półsyntetyczny jest ich wyśrodkowaniem. Oleje mineralne nie posiadają dodatków chemicznych, przez co sprawdzają się dobrze w maszynach rolniczych, natomiast syntetyczne posiadają ich maksymalną ilość i świetnie radzą sobie w najnowszych typach silników. 

Podobne artykuły