Znaczenie mediów społecznościowych nieustannie wzrasta. Obecność w sieci jest w dzisiejszych czasach niezbędna, jeśli celem jest dotarcie do większej liczby odbiorców i zwiększenie świadomości marki. Zamieszczanie postów czy zdjęć na firmowym profilu to jedynie czubek góry lodowej, z którą muszą zmierzyć się przedsiębiorcy. Dlaczego zatem warto monitorować swój biznes w social mediach i jak to robić?
Element biznesowej strategii
W social mediach drzemie ogromny potencjał w kontekście budowania firmowego wizerunku. To dziś doskonałe miejsce do bezpośredniej komunikacji z klientami, które usprawnia funkcjonowanie firmy. To także miejsce, w którym nieprzemyślanym działaniem wyjątkowo łatwo stracić zaufanie klienta. Aktywność w social mediach jest niezwykle ważna, jednak aby była skuteczna, powinno się ją prowadzić systematycznie.
Interakcje z odbiorcami bardzo często stanowią element firmowej strategii – są nawet wyznaczane specjalne stanowiska pracy, które zajmują osoby wykonujące swoje obowiązki na pełnym etacie. Odpowiadanie na komentarze internautów oraz sprawdzanie reakcji na pojawiające się wpisy dają szerokie pole do wglądu w całą sytuację pod kątem analitycznym. To stanowi ogromną wartość dla firmy.
Gdzie użytkownicy zostawiają komentarze?
Wnikliwa analiza firmowego profilu na nic się nie zda, jeśli krąg działań zostanie zawężony wyłącznie do tego poziomu. Użytkownicy mediów społecznościowych nie zawsze obserwują profil danej marki, a swoje uwagi dotyczące firmy pozostawiają w innych miejscach. Na szczęście z pomocą przychodzą nowoczesne narzędzia, o których mowa nieco niżej.
Dobrym miejscem są także platformy pełniące funkcje porównywarek internetowych. Znajduje się tam miejsce na wyrażanie własnej opinii dotyczącej danego produktu lub usługi. To nie tylko kopalnia wiedzy na temat odczuć konsumenta, lecz również skarbnica pomysłów dla firmy.
Jak monitorować kontent?
Wiadomości rozprzestrzeniają się w sieci z prędkością światła. Czasem jest ich tak wiele, że trudno je wszystkie okiełznać. Z pomocą wówczas przychodzą narzędzia, dzięki którym social media monitoring staje się przyjemniejszym procesem. Większość z nich działa bardzo podobnie – narzędzia te są popularne w środowiskach biznesowych, a ich głównym zadaniem jest wyszukiwanie wszelkich wzmianek nie tylko w mediach społecznościowych, ale także i w sieci.
Jakie zyski czerpie przedsiębiorca? Monitoring mediów społecznościowych oznacza przede wszystkim możliwość dopasowania działań do aktualnych treści. Dzięki bieżącym wynikom można też zapobiec działaniom, które mogłyby doprowadzić do załamania firmowego wizerunku.
Monitoring treści społecznościowych pozwala poznawać bieżące trendy i punkt widzenia konsumentów, co pozwoli firmie opracować nowe strategie rozwojowe. Warto też wspomnieć, że dzięki monitoringowi sieci można napotkać influencerów, którzy skłonni będą wziąć udział w jednej z akcji promocyjnych firmy. A w kontekście monitorowania całej branży, z łatwością można podpatrzeć poczynania konkurencji.